Saturday, January 22, 2011

Betul, orang sabar dikasihiNYA

Sebelum aku rasa hari ini bertuah dengan kemahuanNya dan sebelum merasa nikmat itu aku merasa keperitan yang amat metafora bagai. The story begins, biasanya cukup ja dua bulan aku akan cuci Desktop aku sebab dari semasa ke semasa habuk akan melekat pada fans dalam komputer aku. Rutin ini perlu dilakukan dengan cermat dan berwaspada, tetapi hari ini aku gelojoh bagai.

cpu fan yang menjadi punca aku gelabah
Sampailah ke part nak cuci stock fan CPU, aku akan loggarkan fans tu dari slot dia. Tapi benda mai jadi pelik bila aku tarik sekali Processor terkeluaq dari port dia. Ini disebabkan 'thermal paste' yang ada antara fans dengan cpu tu mengeras dan melekatkan kedua-dua benda alah ini. Aku check-check balik, OMG! Satu pin dari semua tu dah membengkok dan melanggar satu pin lagi dan menyebabkan dua pin bengkok! Amd X6 1055T aku koma!

Ini bukan gambar sebenar sebab masa aku cuak tu aku tak sempat ambil gambar. Rugi betul.

Masa tu dah rasa RM690 aku sudah melayang sebab berapa percentage ja, untuk Processor aku recover balik. Habis semua kawan-kawan bijak pandai komputer aku gave a call. Tapi semua tak berani buat. Aku memang stuck bagai time tu. Rasa cam nak baling ja processor tu. Tapi kesabaran aku masih tebal. Aku tidoq 2 jam untuk hilangkan tension dan sebelum tu aku telah dua biji forero roche!HAHA. Bangun-bangun aku teringat ada satu mamat dalam Youtube yang pernah DEMO cara repair processor ini balik. 


Mamat ni memang cool dan awesome. Dan aku berjaya betulkan balik pin aku guna pecungkill gigi. Pengajarannya, bersabar adalah separuh dari iman, 'Impossible is nothing' dan usaha tangga kejayaan!
Aku bersyukur gila sebab aku dapat repair benda yang ramai orang kata 'impossible' untuk recover. Kalau yang tak paham story aku ni sorry la sebab ia sangat berkaitan dengan komponen dalam komputer.

15 comments:

Anonymous said...

ahhahahahhahahha

nur maisarah said...

wahhh. hebat arr cuci sendiri. :)

Aleen Aiden said...

mesti terase mcm hero2 je kan lepas da setel 2?wi3 :P

neesa said...

cool

Atqhsykla said...

Ohh nasib baik ade ckp sorry. Thanks sebab memahami. Mmg tak faham pun pasal komponen komputer ni. T.T Haha. :P

Raden said...

ape natang repair2 bagai...lau aku kompem giv up kot. xpon roger2 mbe laki yg terer sal komp nieh...merayu smbil wat muke paling kesian

eZmALiZa said...

xpe2..chillex la babe! anda akan lebih handsome bile coollll....hahaha... :D

Luqman Zakaria said...

kool! hehe :P

Unknown said...

Wow impress! bukan senang nak repair kalu x cermat

Unknown said...

perlu jugak kesabaran

areripe said...

tu la, masa nak repair tu degupan jantung jadi slow sat, dah serupa defuse bomb. haha!

Adzriel AB said...

hebat... kadang2 kita tak sedar akan kelebihan yg kita ada. bakat terpendam. belum cuba belum tau. tidur dulu tu idea yg baik.

http://arifikhwan.blogspot.com/2010/12/mengatasi-rasa-marah.html

arif ikhwan & adzriel ab dah follow this nice blog.

ABSOLUTE said...

bro detailnya. msti hebat bab2 komputer.

areripe said...

tak hebat haih, banyak tengok youtube ja...
hhe!

amry said...

pergh!! ko niboleh digelar doktor bedah komputer ni bro! cayalah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...